Under en opgave for dyneproducenten Quilts of Denmark mødte jeg lederen for Magasin du Nord's dekoratørafdeling. Jeg viste ham bl.a. en ide om at lave kunst ud af dyner i stormagasinet og blev sammen med Ouilts inviteret til brainstorm på Kgs. Nytorv.

Efter mødet gennemarbejdede jeg ideerne meget grundigt, så de både tilgodeså Magasins høje kvalitetskrav og undestøttede den udvikling af Quilt's strategi og brand, som jeg havde været med til at sætte igang.
Jeg visualiserede ideerne med skitser og skalamodeller for at sikre, at alle parter havde et fælles billede.
På det næste møde besluttede vi tre konkrete tiltag:

En 25 meter høj ruminstallation af dyner i Lysgården lige inden for Magasins hoveindgang ved Kgs. Nytorv. Dynerne skulle bemales med sovende menneskefigurer og "flyve" som trækfugle eller efterårsblade op gennem bygningens 5 etager.

En event hvor jeg tegnede god søvn. I slutningen af november annoncerede Magasin i flere landsdækkende dagblade efter mennesker, som ville være modeller for mig. De skulle ligge sig i en seng lige inden for Magasins hovedindgang med en dyne i en hel time og vise deres bedste sovestillinger, imens jeg tegnede dem.

Grafisk design: 2 stk 2 meter høje posters med studier af gode sovestillinger komponeret i lodrette forløb, som skulle placers i dyneafdelingen i Magasin . (En del af originalbillederne kan ses her.)

Presseklip

QuiltsInstal238

Den 25 m høje ruminstallation med flyvende dyner set oppefra.

QuiltsMagasinEvent 238

Event: Studier i god søvn. Folk kommer ind fra gaden for at ligge model.

QuiltsMagasinBodyPoem 238

Body Poems.10 figurer bringer liv i sengeafdelingen

Effekt: Kunsten blev en døråbner for Quilts til et samarbejde med forhandleren, der ellers ikke havde været muligt. Alle tre ideer blev realiseret. Ruminstallationen var udstillet i Magasin i to uger og skabte presseomtale og stor opmærksomhed. De høje posters skabte en behagelig atmosfære blandt de mange stabler af hvide dyner. Eventen skabte opmærksomhed og på selve dagen blev der solgt mange dyner fra Quilts. I alle tre dele var der fokus på to sider af Quilts brand: det innovative og den gode søvn

"Artikler om dette samarbejde:
"I sandhedens tjeneste"
"Kunstneren i virksomheden" 
"Auerbach vil få dyner til at flyve" "Kunsten at spørge dumt"

”I stedet for at blive vredet ned i endnu en amerikansk inspireret marketing-teori, har vi fået sat en proces i gang hos os selv. Vi er ved at afklare, hvad vi står for, hvad vores værdier er, hvordan vi bygger værdierne ind i vores produkter og deres funktioner – og hvad vores kunder har ud af det.”
Søren Løgstrup. Direktør. Quilts of Denmark

”Normalt tænker vi meget kommercielt og målrettet her, men måske også lidt snævertsynet og kortsigtet. I begyndelsen havde vi svært ved at se meningen med kunsten: Flotte malerier! Og sjovt at male selv! Men hvor skulle det føre hen? Men resultatet var, at vi fik åbnet øjnene for en anden måde at se virksomheden på – og åbnet for ideer, vi ikke havde tænkt på før.”
Carsten Niesen. Eksport- og salgschef. Quilts of Denmark

”Samarbejdet med Karsten Auerbach har først og fremmest tilført mig en helt anden måde at se på markedsføringen. Det, der har påvirket mig mest er helt bestemt brochure-analyse-tavlen, hvor Karsten så fortrinligt får kortlagt alle branchens ”fortællinger”. Stor ros og skulderklap for hans tålmodighed med os og for hans vildt skønne ideer, som kan bruges i ”det virkelige liv”.”
Betina Polzin, Marketing. Quilts of Denmark.

Jeg har efterfølgende lavet ét andet større projekt for Magasin du Nord..Jeg har efterfølgende lavet ét andet større projekt for Magasin du Nord..