Case Strategikonference
Kan en strategiplan males?
Spar Nord's ledelse skulle kommunikere bankes strategi for de næste tre år på en konference for alle 1.300 medarbejdere. Jeg blev inviteret til at medvirke på dagen og desuden til at deltage i planlægnigen af konferencen sammen med kommunikations-bureauet Advance.
På selve konferencedagen stod jeg og arbejdede på et 13 m2 stort lærrede, som blev flyttet rundt til de steder, aktiviteterne foregik i messecentret. Kameraer og storskærme gjorde det muligt for alle konferencedeltagerne løbende at følge med i billedets tilblivelse. Interviewere fra scenen spurgte ind til mine ideer og tanker med billedet.
Jeg havde udvalgt ”Direktør for eget skrivebord” som den vigtigste metafor fra direktionens oplæg. Jeg malede tomme skriveborde over hele lærredet og inviterede derefter medarbejderne op på podiet til mig for at hjælpe. Jeg spurgte, hvordan de forstod direktørernes taler; hvilke spørgsmål talerne fremkaldte og hvad hver medarbejder ville gøre "på mandag", når nu de var udnævnt til direktører for deres eget skrivebord".

"Hvor sjov må en bank være? Må man kaste med papirskugler? Og må kunderne se det? Og være med?" - spurgte en deltager udfordrende om bankens kultur.

Industrilogikkens gammeldags retlinede bank.

En HR medarbejder bad mig male et sikkerhedsnet til til at samle medarbejdere op, som oplever de nye forventninger om selvforvaltning som en stressfaktor
Spar Nord udtrykte stor tilfredshed og inviterede til et videre samarbejde:
"Karsten formåede at bidrage med andre ord på udfordringen. Han var god til at komme med alternative vinkler og stille "outsiderens "dumme" spørgsmål. På den måde bidrog ham med en positiv energi til processen og kom med skæve perspektiver på tingene. Ud over Karsten Auerbach's evne til at stille tingene lidt på hovedet, ligger en stor del af alliancens effekt i at kunstneren har en særlig ånd og troværdighed omkring sig, der påvirker stemningen på møder og arrangementer på en yderst positiv måde og giver større spillerum til idéer og kreative tanker." , udtalte Bankens kommunikationsdirektør Ole Madsen til pressen.
"... det er ikke blot Karsten Auerbachs maleri, der har været med til at slå treårsplanen fast i medarbejdernes bevidsthed. Hans tilstedeværelse i virksomheden har haft stor betydning. Dels i arbejdsgruppen, der planlagde strategidagen, og dels med hans tilstedeværelse og arbejde på selve dagen."
Projektet påkaldte sig opmærksomhed i den landsdækkende presse: Politiken, Metro Express og Berlingske.
Samarbejdet er desuden kort beskrevet af ApEx - Center for anvendt Oplevelsesøkonomi - i Kreative Tidende 04 2008
Maleriet er nu ophængt i auditoriet på Spar Nords hovedsæde.
Det store lyse felt viser bankens organisation som et mønster, der ændrer sig fra orden og forudsigelighed til kompleksitet og selvregulering. Fra gammeldags regelstyret bank til nutidig målstyret bank. Pyramiden (=bankens centrale ledelsesstruktur) er lagt ind som en diskret baggrund, der samtidig opdeler fladen i ”stadier af bankens strategiske udvikling”:
Yderst til venstre; gammeldags regelstyret bank.
Skrivebordene som er placeret på perspektivlinjerne på pyramidens venstre (mørke) side, peger skråt opad: "Vi hæver niveauet" sagde direktionen
På den gule forside af pyramiden overtager medarbejderne selv deres skriveborde. Helt ude til højre forøges kompleksiteten. Skrivebordene står ikke længere i lige rækker: de har forskellige vinkler og hældninger, men dog en fælles retning.

Et andet stort billede malet på 6 timer under konference for europæiske socialforskere.
Case Visuel Storytelling
Faaborg Pharma arbejdede med et nyt produktkoncept: En serie hudplejemidler, som er 100% fri for skadelige stoffer.
I stedet for straks at bede et reklamebureau skabe en forførende indpakning, brugte direktøren og to medarbejdere nogle uger sammen med mig på at se indad og selv formulere, hvad de dybest set vil med deres nye produkt – og hvad virksomheden ”står for”.
”Samarbejdet har i høj grad været en øjenåbner. Vi har selv gået og fået nye kreative ideer til vores produkter og markedsføring i det sidste 1½ år, og nu er vi blevet afklaret på 90 % af dem i løbet af få uger. Det at få en billedkunstner på banen har paradoksalt nok hjulpet os til at få struktur og retning på vore planer. Måske fordi billeder kan gøre en masse flyvske og abstrakte ting enkle og overskuelige. Noget af gevindsten i samarbejdet var også bare at få en HELT anderledes person ind. Set på den måde kunne Karsten lige så godt have været tømrer eller cykelrytter. Det vigtige var evnen til at stille spørgsmål. Det var der stor synergi i.” siger direktør Sten Grønved Nielsen, Faaborg Pharma.

Først samlede vi brochurer og reklamer for at kategorisere og kortlægge de veje, branchen går rent visuelt i sin storytelling. Jeg anbragte dem i en -

"vifte". Formålet var ikke at kopiere andre virksomheder, men bedre at kunne navigere i det hav af forestillinger og klicheer, som markedet flyder med.

Vi gik ud i butikkerne; studerede emballage og fik storytelling direkte fra de ekspedienter, som er uddannet til at levere den.

Undervejs skabte jeg emballage og billeder, som ikke skulle bruges til andet end at fascilitere virksomhedens egen kreative proces og visualisere deres tanker:

100% organic. Hudplejemidlernes billed-univers er præget af en nærmest religiøs tro på organiske og økologiske. Men desværre er natur ikke altid uskadeligt.

Vi udstillede vores samarbejde på "Stjerneskibet" i Odense. Her: direktør Sten Grønved Nielsen under vores performance ved ferniseringen.

""Nu er der vel ikke noget i”- siger mange kunder, mens de køber hudpleje-midler for 100vis af kroner”, fortalte en mandlig ekspedient i Magasin’s -

kosmetikafdeling med et glimt i øjet: ”For 10 år siden solgte vi produkterne på hvilke virksomme stoffer, der var i. Nu sælger vi dem på, hvad der IKKE er i!”

Ekspedientens udtalelse inspirerede også til denne installation med 100 tomme tuber.

Til sidst opsummerede jeg essensen i Faaborg Pharma's proces i dette foto.
Case Billedkunst og branding
Under en opgave for dyneproducenten Quilts of Denmark mødte jeg lederen for Magasin du Nord's dekoratørafdeling. Jeg viste ham bl.a. en ide om at lave kunst ud af dyner i stormagasinet og blev sammen med Ouilts inviteret til brainstorm på Kgs. Nytorv.
Efter mødet gennemarbejdede jeg ideerne meget grundigt, så de både tilgodeså Magasins høje kvalitetskrav og undestøttede den udvikling af Quilt's strategi og brand, som jeg havde været med til at sætte igang.
Jeg visualiserede ideerne med skitser og skalamodeller for at sikre, at alle parter havde et fælles billede.
På det næste møde besluttede vi tre konkrete tiltag:
En 25 meter høj ruminstallation af dyner i Lysgården lige inden for Magasins hoveindgang ved Kgs. Nytorv. Dynerne skulle bemales med sovende menneskefigurer og "flyve" som trækfugle eller efterårsblade op gennem bygningens 5 etager.
En event hvor jeg tegnede god søvn. I slutningen af november annoncerede Magasin i flere landsdækkende dagblade efter mennesker, som ville være modeller for mig. De skulle ligge sig i en seng lige inden for Magasins hovedindgang med en dyne i en hel time og vise deres bedste sovestillinger, imens jeg tegnede dem.
Grafisk design: 2 stk 2 meter høje posters med studier af gode sovestillinger komponeret i lodrette forløb, som skulle placers i dyneafdelingen i Magasin . (En del af originalbillederne kan ses her.)

Den 25 m høje ruminstallation med flyvende dyner set oppefra.

Event: Studier i god søvn. Folk kommer ind fra gaden for at ligge model.

Body Poems.10 figurer bringer liv i sengeafdelingen
Effekt: Kunsten blev en døråbner for Quilts til et samarbejde med forhandleren, der ellers ikke havde været muligt. Alle tre ideer blev realiseret. Ruminstallationen var udstillet i Magasin i to uger og skabte presseomtale og stor opmærksomhed. De høje posters skabte en behagelig atmosfære blandt de mange stabler af hvide dyner. Eventen skabte opmærksomhed og på selve dagen blev der solgt mange dyner fra Quilts. I alle tre dele var der fokus på to sider af Quilts brand: det innovative og den gode søvn
"Artikler om dette samarbejde:
"I sandhedens tjeneste"
"Kunstneren i virksomheden"
"Auerbach vil få dyner til at flyve" "Kunsten at spørge dumt"
”I stedet for at blive vredet ned i endnu en amerikansk inspireret marketing-teori, har vi fået sat en proces i gang hos os selv. Vi er ved at afklare, hvad vi står for, hvad vores værdier er, hvordan vi bygger værdierne ind i vores produkter og deres funktioner – og hvad vores kunder har ud af det.”
Søren Løgstrup. Direktør. Quilts of Denmark
”Normalt tænker vi meget kommercielt og målrettet her, men måske også lidt snævertsynet og kortsigtet. I begyndelsen havde vi svært ved at se meningen med kunsten: Flotte malerier! Og sjovt at male selv! Men hvor skulle det føre hen? Men resultatet var, at vi fik åbnet øjnene for en anden måde at se virksomheden på – og åbnet for ideer, vi ikke havde tænkt på før.”
Carsten Niesen. Eksport- og salgschef. Quilts of Denmark
”Samarbejdet med Karsten Auerbach har først og fremmest tilført mig en helt anden måde at se på markedsføringen. Det, der har påvirket mig mest er helt bestemt brochure-analyse-tavlen, hvor Karsten så fortrinligt får kortlagt alle branchens ”fortællinger”. Stor ros og skulderklap for hans tålmodighed med os og for hans vildt skønne ideer, som kan bruges i ”det virkelige liv”.”
Betina Polzin, Marketing. Quilts of Denmark.
Borgerdreven innovation
Fire socialforskere fra ISU (Institut for SeviceUdvikling) havde udviklet og afprøvet nye metoder til integration og aktivering af borgere i forhold til arbejdsmarkedet. Projektet tog udgangspunkt i empowerment-begrebet og foregik i tæt samarbejde med ca. 20 socialrådgivere fra Helsingør, Randers og Odense Kommune og 25 borgere (enlige mødre, misbrugere, romaer.)
Da erfaringerne skulle samles op i afslutningen af projektet, var min opgave:
- at male visuelle referater under ISU's interviews med metodernes "slut-brugere": borgere.
- at facilitere erfaringsopsamling og vidensudvikling for de involverede socialrådgivere - i samarbejde med ISUs medarbejdere.
- at stand-up male under en konference for europæiske socialforskere, hvor projektet skulle fremlæges.
- at udtænke og bearbejde mine malerier så de kunne bruges på både konferencen og i ISU's egne publikationer om projektet.

Stand-up maleri under afsluttende konference for europæiske socialforskere: 17m2 malet på 6 timer.

"Vi er nødt til at have kasser, men de må godt være runde indeni." Min illustration af denne udtalelse fra en misbruger blev trykt som poster til deltagerne

"Mulighed for tilløb før springet. Milepæle og realistiske mål". Forsiden på én af de tre publikationer, hvor ISU brugte mine illustrationer
”Din tilgang og illustrationerne har ofte åbnet op for flere vinkler i stedet for at lukke samtalen. Det har blødt formelle mødestrukturer op og gjort det lettere at komme i kontakt med den "svære" gruppe. Billeder har den styrke, at de nogle gange kan indfange en bestemt opevelse eller følelse, der kan være vanskelig at beskrive. Samtidig giver billeder også anledning til flere og andre associationer og kan rumme paradokser og utraditionelle sammenhænge, som kan være indviklede at forklare med ord.”
Julie Lykke Jacobsen, Institut for Serviceudvikling
KULTUR & SUNDHED
Nye studier viser, at kunst og kunstbaserede aktiviteter kan gavne især vores mentale helbred. Jeg har arbejdet med det i 20 år.
Læs her om mit nyeste kunst- & forskningsprojekt i Børne- & Ungdomspsykiatrien i Odense.
TVÆRFAGLIG KUNST
Jeg er en samarbejdende kunstner. Jeg er nysgerrig på, hvad kunsten kan, når man tager den ud af det kulturelle reservat og bringer den i spil med helt andre fagligheder. Jeg stand-up maler på møder eller skræddersyr maleworkshops og udstillinger, så du tænker og taler i billeder - og ikke kun ord.
Se eksempler her
BESTIL ET BILLEDE
Små illustrationer eller store vægmalerier? En gave skabt til en bestemt person - eller til dig selv? Beskriv dit formål og forestillinger om billedet - og jeg laver det på baggrund af en dialog om ideer og skitser. Læs mere her