I do stafetten
I foråret 2008 gennemførte CISU - Civilsamfund i Udvikling (som dengang hed Projektrådgivningen) og 46 danske u-landsforeninger en fælles kampagne under overskriften "Der skal folk til".
Formålet var at styrke synligheden af det folkelige engagement i udviklingsarbejdet.
Jeg modtog "I do stafetten" for mine jule-maleri autioner til fordel for børn i fattige lande. Men også fordi jeg som en-mands virksomhed selv støtter græsrods NGOer som har dette fokus.
Inspirationen til at give en procentdel af indtjeningen væk stammer fra en jødisk-kristen praksis, der er nogle tusind år ældre end de handelsskolefolk, som for tiden kalder det CSR!

I do stafetten.

Overrækkelse med teenagersupport.

Statuetten er lavet af Jens Galschiøt
Janteknuserprisen 2001
I oktober 2001 blev jeg kåret som årets fynske iværksætter indenfor det kommercielle vækstområde i de kulturelle erhverv af Erhvervsfremmestyrelsen (under Erhvervsministeriet).
”Kunstens rolle er at udfordre vores vante forestillinger og grænser. Paradoksalt nok er der visse rammer, den sjældent selv overskrider: f.eks. at ”reducere” sig selv til et værktøj på linje med andre. Men for Karsten Auerbach er der intet odiøst i at lukke kunsten ud af det finkulturelle reservat og lade den gøre et stykke arbejde. For denne nytænkende, brugsrettede anvendelse af billedkunsten er han kåret som årets kulturelle ”Janteknuser” på Fyn 2001”
Lars Buch, Fyns Erhvervscenter.

Overrækkelsen på Kunsthallen Brandts Klædefabrik i Odense

"Rollemodel"

Fra Erhvervsfremmestyrelsens kampagne
Innovationsalliance prisen
Mit samarbejde med dynevirksomheden Quilts of Denmark blev nomineret i tre ud af fire kategorier og tildelt prisen for ”Den største erhvervsmæssige betydning” blandt 19 arts-in-business samarbejder financieret af Tuborgfonden og formidlet af NyX - Forum for Kultur og Erhverv (Nedsat af Kultur- og Erhvervsministeriet).
Advisory Boards begrundelse: "InnovationsAlliance-Prisen 2004 for ”Den største erhvervsmæssige betydning” går til en alliance, som har skabt en ny form for substantiel branding og historie, der har styrket virksomhedens identitet. Kunsten er blevet integreret i virksomheden og har trukket den ud af ”det hvide anonyme rum".
Prisen tildeles den alliance som har levet bedst op til den opgave og proces, som virksomheden har formuleret. Alliancen illustrerer på bedste vis, at de barrierer, som forhindrer erhvervslivet i at invitere kunstnere indenfor, kan overvindes:
Den udfordring, virksomheden stillede, blev løftet 100% af kunstneren.
Virksomheden oplever et klart og meget tilfredsstillende udbytte.
Der har været en konstruktiv og umiddelbart forståelig dialog.
Der er skabt et fælles sprog, hvor kunstneren har formået at møde og anerkende virksomhedens behov med sine særlige kunstneriske erfaringer og metoder.
Kunstneren har - med det klare formål at løfte den erhvervsorienterede udfordring – formået at flytte virksomheden ud af en rationel – og ind i en kunstnerisk tænkning.
Advisory Board ser derfor alliancen som et virkelig godt eksempel på, at en alliance mellem kunstner og virksomhed kan løfte en stor erhvervsmæssig udfordring.”
Samarbejdet med Quilts of Denmark blev desuden nomineret til ”Den mest kunst-inspirerede alliance” og ”Den mest innovative alliance”.
Teambuilding: Fælles identitet
SCA's kvalitetsorganisation er meget spredt - både organisatorisk og geografisk.
Kvalitetschefen spugte om jeg kunne lave en teambuilding. Medarbejderne havde helt enkelt brug for at lære hinanden at kende - og sænke tærsklen til at bruge hinanden i dagligdagen. Og der var brug for at samle afdelingens om et helhedssyn på sin rolle i SCAs organisation.
Vi aftalte dagens forløb med: En halv dag med 10 deltagere. Jeg instruerede selv
Først tegnede de skitser af hinanden. Der opstår en særlig fortrolighed, når man studerer en anden person i lang tid. Der bliver arbejdet intenst - og grinet meget.
Derefter malede de fællesmalerier gruppevis:
Grupperne begyndtemed at tegne skitser. Hvordan ”så” f.eks. deres værdier ud? De prøvede at skabe metaforer for kvalitetsafdelingens rolle i virksomheden. Og så diskuterede de sig frem til, hvad der skulle med på deres maleri.
Under malaprocessen bad jeg dem flere gange om at træde 3-4 skridt tilbage, så de rigtig kunne se – ikke bare maleriet, men også deres samarbejde.
Bagefter blev malerierne ltrykt som plakater, så alle deltagerne kunne få dem med sig.
Effekt: Veltalende kvalitetschefer og stille piger fra laboratoriet var et uhomogent team. Især når der skulle tales og organiseres. Men male-aktiviteten var nonverbalt og håndværksmæssig. Alle var på udebane og alle følte sig ligeværdige.
”Med Karsten Auerbach fik vi en god fælles oplevelse på tværs af de faglige kompetenceområder. Vores færdige billeder bliver dagligt diskuteret både med hensyn til de kunstneriske og de organisatoriske udtryksformer.”
Joan Mathiesen, Kvalitetschef, SCA Packaging.

Chefens kontor som atelier

Det ene fællesmaleri bliver til

Det andet fællesmaleri trykt som plakat
KULTUR & SUNDHED
Nye studier viser, at kunst og kunstbaserede aktiviteter kan gavne især vores mentale helbred. Jeg har arbejdet med det i 20 år.
Læs her om mit nyeste kunst- & forskningsprojekt i Børne- & Ungdomspsykiatrien i Odense.
TVÆRFAGLIG KUNST
Jeg er en samarbejdende kunstner. Jeg er nysgerrig på, hvad kunsten kan, når man tager den ud af det kulturelle reservat og bringer den i spil med helt andre fagligheder. Jeg stand-up maler på møder eller skræddersyr maleworkshops og udstillinger, så du tænker og taler i billeder - og ikke kun ord.
Se eksempler her
BESTIL ET BILLEDE
Små illustrationer eller store vægmalerier? En gave skabt til en bestemt person - eller til dig selv? Beskriv dit formål og forestillinger om billedet - og jeg laver det på baggrund af en dialog om ideer og skitser. Læs mere her