Tillid til domstolene
På sightseeing i det postfaktuelle tågelandskab
Den danske befolknings tillid til retsvæsenet har været stigende, siden man begyndte at måle det i 2002. Men selv om Danmark i dag deler verdensrekorden med Norge, viser den seneste undersøgelse et svagt dyk .
Kort efter at undersøgelsesresultatet blev offentliggjort arrangerede Domstolsstyrelsen konferencen: "Tillid til Domstolene"
Justitsminister og folketingsmedlemmer, branche- og fagforeninger, medier og universiteter, politi- og anklagemyndighed, advokater, græsrodsbevægelser og tænketanke holdt oplæg for de ca. 200 deltagere.
Min opgave var at stå på sidelinjen og male "live" - som en visuel dokumentation af dagens indhold.
Udfordringen var at finde nogle røde tråde i de mange korte oplæg fra scenen.
Jeg nåede at male 14 billeder på de 9 timer, konferencen varede.
Nu er de blevet til en vandreudstilling, der cirkulerer i landets domhuse.
Se også: Domstolsstyrelsens Årsberetning.
Se lignende opgave for Etisk Råd.

De to gule friser stiller spørgsmålet om, hvordan journalistik og medier, der bliver hurtigere og mere overfladiske, påvirker vores syn på domstolenes ofte meget komplekse arbejde.

Udsnit af "Må autoriteter bruge slør i det offentlige rum? Og skal de passe på med at skyde sig selv i foden med retorik?"

Udsnit af det maleri, som bedst rammede dagens tema ind: "Tårn eller kastebold i det postfaktuelle tågelandskab"
Kultur & sundhed
Jeg har indgået i tværfaglige samarbejder med sundhedssektoren siden 2002, hvor jeg havde de første forløb for psykisk sårbare unge på mit atelier - og det første af en række udviklingsseminarer for sygehuse. De første mange år arbejdede jeg på "markedsvilkår", men i 2017 kunne jeg starte mit første længerevarende kunstprojekt i feltet - med offentlige kulturstøtte.
I 2020-21 blev det næste projekt - denne gang i den regionale Børne- og Ungdomspsykiatri - genstand for lægernes forskning.
Siden 2021 har jeg været deltidsansat som billedkunstner i Psykiatrien i Odense for at videreføre dette arbejde hen imod et nyt og mere omfattende forskningsprojekt, som er planlagt til at starte januar 2024.
Sundhedsstyrelsen søsatte sit første satspulje-projekt i feltet "Kultur på recept" i 2016-19. Det satte samarbejder mellem kunstnere/kulturinstitutioner og sundhedsvæsenet på nyhedsmediernes dagsorden bl.a. i en lang artikelserie i dagbladet Information.
Her møder vi oftest den vinkel på tværfagligheden, som er lettest at forstå; nemlig at kunsten kan have en gavnlig virkning for den enkelte borger/patient. Men virkelighedens sundhedsvæsen har langt flere dimensioner end behandling.
Listen nedenfor opregner mine meget forskelligartede samarbejder - som en slags kultur&sundheds-CV:
Efter et samarbejde med et Hospice Sønderjylland blev jeg inviteret til at undervise sygeplejesker, skrive artikler og holde oplæg om kunst og palliation.
Mine malerier fra diskussionerne om etik og diagnosticering blev senere brugt, da Etisk Råd offentliggjorde deres betænkning på Christiansborg.
Sundhedsvæsen er også en relationel størrelse. Et 9 måneder langt samarbejde med Specialcentret havde fokus på personalets forståelse for de pårørende.
Kunstneriske aktiviteter på borger-/patientniveau
Ansat i Lokalpsykiatrien i Odense til at lave ugentlige billedworkshops med to patientgrupper: Affektive lidelser og spiseforstyrrelser i samarbejde med en overlæge og en specialsygeplejerske. Siden november 2021. (Se indslag i TV2 Fyn)
Mentor for Kultur på Recept -forløb for Kulturregion Fyn. Målguppen er borgere med let til middelsvær stress, angst eller depression siden februar 2022.
Idemand og projektleder for kunst- og forskningsprojekt i Børne- og Ungdomspsykiatrien i Odense, der undersøger sundhedsfremmende virkninger af kunstbaserede aktiviteter hos unge med spiseforstyrrelser og funktionelle lidelser. Projektet involverer både patienter, pårørende og personale og er støttet af Den Faberske Fond og Kulturregion Fyn. Juni 2020 - juni 2021.
Individuelle forløb i kreativitet og kunstnerisk udtryk som del af behandlingen for spiseforstyrrelser og funktionelle lidelser:
- 5 forløb á 2-6 mdr. okt. 2002 - sep. 2016
- Mentorforløb for ung kvinde med autisme-komorbiditet siden 2014
Maleworkshops for borgere med svære psykiatriske diagnoser.
- Afd. for Dobbeltdiagnose (Psykr.+ misbrug). St Hans Hospital, Roskilde. Nov. 2017,
- Aftenskoleforløb med særlige hensyn. Det Mobile Sundhedscenter. Faaborg-Midtfyn Kommune. Nov. 2014 og 2015
- Projekt ”Sund i Hømarken”. Svendborg Kommune. Maj 2014
Workshop med musik og billedskunst for terminal patient på Hospice Sønderjylland aug. 2006
Rumindretning og æstetik.
Malerier på dørpartier, som stopper dørsøgende demente.
- Plejecenter Kildebakken, Haderslev 2012, 2016, 2018
- Demensplejehjemmet Kløverhuset, Høje Taastrup 2009
- Stemningsskabende rullegardiner i sanserum. Plejecenter Skovhuset, Hillerød, 2016
Relationen mellem borger/patient og personale
Temadag om indbyrdes roller. Det Psykiatriske Botilbud Toften, Kværndrup okt. 2008.
Relationen mellem pårørende og personale
”Design af nye tilgange til forældresamarbejdet”. Specialcentret. Botilbud for unge psyk./fys. handicappede. Esbjerg Kommune okt. 2017 - jun. 2018. Se også kronik her
Personalets indbyrdes relation og organisation
Implementering af teamorganisation. Kirurgisk afd. 262, Mamma og Urologisk team, Sydvestjysk Sygehus jan. 2002
Samarbejdsseminar. (Jysk sygehus) jun. 2002
Visionsdag. Center for Kvalitet. Region Syddanmark. Middelfart dec. 2008
Samarbejdsseminar. Regionstandplejen maj 2008
Temadag om mål og værdier. Klinisk Biokemisk Afd. Sydvestjysk Sygehus okt. 2009
Overordnede faglige og politiske niveauer
Stand-up maleri på temadag om Fælles Beslutningstagning i Børne- og Ungdomspsykiatrien, OUH jun. 2020.
Stand-up maleri og indlæg under seminar ”Diagnosen som det bedste og det værste” om gråzonediagnoserne ADHD, depression og funktionelle lidelser. Etisk Råd jan. 2015.
Stand-up maleri under konference om fremtidens universitetshospital. Skejby Sygehus og Ugebrevet Mandag Morgen feb. 06
Arbejdsmiljø og sygefravær. Jeg har medvirket i en lang række projekter og seminarer, hvor sundhed har været forstået i et forebyggelses- frem for et behandlingsperspektiv: Ofte med overskrifter som; Psykisk arbejdsmiljø, sundhedsfremme, stress, trivsel & sygefravær: Bl.a. COOP apr. 2003 og mar. 2004. Arbejdsmiljøtjenesten Kolding Kommune nov. 2003, jan. 2004 og dec. 2005.
Velux apr. 2005. Varde Kommune feb. 2003 og maj 2007. Center for Relationspsykologi. Skive maj 2015
Oplæg om kultur og sundhed i større fora:
”Towards a new forcus” AIO Nordic Summer School. Taike (Den Finske Kunststyrelse). Helsinki aug. 2019
”På tværs af Kultur og Sundhed”. Nordjysk Center for Kultur og Sundhed. Kulturmødet på Mors aug 2019
”Rethinking the involvement of relatives – with visual art”. Nordic Arts and Health Conference, Malmö maj 2019
"What is the role of the artist, and who writes the cross-disciplinary agenda?". Nordic Arts and Health Conference, Stockholm maj 2022
Undervisning og artikler:
Workshoppen med den terminale patient på Hospice Sønderjylland aug. 2006 medførte invitationer til:
- at undervise sygeplejersker i ”Kunst og palliation” på efteruddannelsen "Palliation - et bredt sundhedsperspektiv" (University College Syd) 6 gange i 2006-10.
- at skrive artikler: ”Ved livets Afslutning”(red. Regnar Birkelund. 2010). ”Det Relationelle menneske” (red. Jonas
Norgaard. 2015) - at holde indlæg i hospice-regi: Dansk Hospice Forum maj 2014 og Ankerfjord Hospice okt. 2014
Workshoppen er desuden beskrevet i antologien "Tæt på døden - tæt på livet" (red: Marianne Harboe. 2012)
og i artiklen "Kunst skal hjælpe døende" Kristeligt Dagblad 23. maj 2014
Strategiproces i skole
At se samtalen oppefra
I aftes medvirkede jeg i den anden af tre strategi-workshops
Forstanderen for Sdr. Nærå Friskole/Midtfyns Efterskole bad mig medvirke i planlægning og facilitering af en utraditionel strategiproces som involverede bestyrelse og forældrekreds på nye og anderledes måder.
I de seneste årtier er dannelsesbegrebet forsvundet ud af dansk skoletænkning, som er blevet reduceret til en diskussion om, hvordan man kan fylde mest mulig målbar faglighed ind i elevernes hoveder - uden forøvrigt helt at vide, hvad vi mener med begrebet faglighed.
Dannelse handler om, hvilke mennesker skolen skal "skabe" - og ikke kun om hvilke ressourcer den skal levere til samfundsmaskineriet.
Fri- og efterskolen ønsker at fastholde et kvalificeret dannelsesbegreb, og lagde ud med at tale om temaet længe den første aften.
Og når man har diskuteret noget længe, begynder man at genkende de veje, samtalen og tankerne kan gå. Man kan have forskellige landkort og perspektiver, men langsomt opdager vi, at vi alle bevæger os i det samme landskab. Det er diskussionerne, der udkrystaliserer sig til en diskurs. Jeg bad deltagerne reflektere over, hvordan dette diskurs-landskab så ud. Hvor var de nedtrådte stier; de nye udsigtspunkter osv.? Og så hældte jeg trillebørfulde af sand ud på gulvet, så de kunne forme fremtidslandskaberne - og tale om dem.
Den anden aften talte vi om skolens værdisæt. Jeg gav et kort oplæg om værdiprocesser og problematiserede især at Friskolen oplever et pres for, at en selvfølgelighed som "faglighed" nu skal ophøjes til værdi - ligesom den er blevet i andre skoler.
Derefter blev deltagerne delt i 5 grupper, der skulle "bearbejde" Friskolens værdisæt på hver sin måde.
Jeg malede, hvad jeg hørte og tænkte under deres samtale og udstillede skitserne for dem bagefter. Deltagerne stemte om, hvilke billeder, der var vigtigst.
Det var ikke overraskende, at er Grundtvig-Koldsk Friskole faldt for kultur-udsagnet "Vinger og rødder"!
Mere retningsgivende var det, at de ca 30 deltagere var ret enige om vigtigheden af fremover at diskutere og formatere det dominerende faglighedsbegreb.

Første samtale om dannelse: De voksne skriver stikord på tegninger, som de mindste elever har lavet af sig selv

Jeg hældte sand ud på gulvet og bad dem skabe fremtidslandskaber i fællesskab. Med veje, udsigtspunkter og vejskilte.

Da jeg bad dem tænde lys på de steder, som de trængte til at få mere lys over, blev der stille i overraskende lang tid.

Første aften sluttede med en række ærlige tilkendegivelser om både skolens og børnenes fremtid.

Jeg lyttede og malede, da skolens værdisæt blev endevendt. Bagefter stemte deltagerne om, hvilke udsagn der var vigtigst.

Det blev en klar tilkendegivelse af, at "faglighed" har andre formater end dem, som vi hører om i PISA-undersøgelserne.
Strategiproces i skole II
Fra udfordring til udsmykning
Vestervangsskolen i Randers havde i nogle år samarbejdet med konsulenter fra Institut for Relationspsykologi om at løse de udfordringer skolereformen og skolesammenlægninger havde skabt. Forløbet sluttede med en konferencedag for skolens pædagogiske personale. Jeg var med til at planlægge dagen og skulle lede en fremtids-workshop om eftermiddagen, hvor de 200 deltagere selv skulle male. Kontrakten var, at jeg skulle omsætte dagens samtaler til tre malerier, som skulle udsmykke skolen.
Om formiddagen arbejdede personalet gruppevis i årgangsteams og jeg cirkulerede rundt mellem dem med karton og farvekridt og satte billeder på deres ord, mens de diskuterede deres største udfordringer.
Dagen sluttede med, at personalet udstillede og satte ord på deres egne fremtidsbilleder og at de også responderede på hvilke af mine skitser fra om formiddagen, der passede ind i deres billede af skolen.
Bagefter havde jeg et møde med konsulenterne og skolens ledelse, hvor vi samlede op på dagen ved a prøve at kombinere det vigtigste i personalets og mine billeder til tre store malerier – svarende til skolens tre værdier Faglighed, Fællesskab og Fremsynethed, som skoleledelsen havde sat som rammer samtalen om skolens kultur.
Jeg brugte efterfølgende en dag på at færdiggøre malerierne hjemme på atelieret.
Institut for Relationspsykologi lavede en video fra denne arbejdsdag, hvor jeg også præsenterer de tre malerier. CLICK HER FOR AT SE VIDEO
Se et tilsvarende forløb for Midtfyns Efterskole her.

Jeg illustrerede ikke kun. Formiddagens mange skitser stillede spørgsmål, udfordrede - og modsagde.

Formiddagen sluttede i plenum, hvor jeg gennemgik skitserne. Konsulenterne bemærkede, at deltagerne lyttede intenst og tydeligvis følte sig hørt.

Der kom en anderledes dynamik i samtalen, da personalet ikke kun skulle tale om skolens fremtid men også male den.

Alle årgangsteams præsenterede deres fremtidsbilleder for hinanden

Jeg færdiggjorde malerierne hjemme på atelieret i samme hurtige stil, som når jeg optræder med at male for et publikum.

Faglighed, er i de seneste årtier skrumpet ind til noget man kan måle og teste, måle. Her er det portrætteret som "Det udvidede fagligheds-begreb"
KULTUR & SUNDHED
Nye studier viser, at kunst og kunstbaserede aktiviteter kan gavne især vores mentale helbred. Jeg har arbejdet med det i 20 år.
Læs her om mit nyeste kunst- & forskningsprojekt i Børne- & Ungdomspsykiatrien i Odense.
TVÆRFAGLIG KUNST
Jeg er en samarbejdende kunstner. Jeg er nysgerrig på, hvad kunsten kan, når man tager den ud af det kulturelle reservat og bringer den i spil med helt andre fagligheder. Jeg stand-up maler på møder eller skræddersyr maleworkshops og udstillinger, så du tænker og taler i billeder - og ikke kun ord.
Se eksempler her
BESTIL ET BILLEDE
Små illustrationer eller store vægmalerier? En gave skabt til en bestemt person - eller til dig selv? Beskriv dit formål og forestillinger om billedet - og jeg laver det på baggrund af en dialog om ideer og skitser. Læs mere her