Samarbejdet og udstillingen var
støttet af:

Kulturregion20Fyn238

Faaborg Pharma arbejdede med et nyt produktkoncept: En serie hudplejemidler, som er 100% fri for skadelige stoffer.
I stedet for straks at bede et reklamebureau skabe en forførende indpakning, brugte direktøren og to medarbejdere nogle uger sammen med mig på at se indad og selv formulere, hvad de dybest set vil med deres nye produkt – og hvad virksomheden ”står for”.

”Samarbejdet har i høj grad været en øjenåbner. Vi har selv gået og fået nye kreative ideer til vores produkter og markedsføring i det sidste 1½ år, og nu er vi blevet afklaret på 90 % af dem i løbet af få uger. Det at få en billedkunstner på banen har paradoksalt nok hjulpet os til at få struktur og retning på vore planer. Måske fordi billeder kan gøre en masse flyvske og abstrakte ting enkle og overskuelige. Noget af gevindsten i samarbejdet var også bare at få en HELT anderledes person ind. Set på den måde kunne Karsten lige så godt have været tømrer eller cykelrytter. Det vigtige var evnen til at stille spørgsmål. Det var der stor synergi i.” siger direktør Sten Grønved Nielsen, Faaborg Pharma.

Faaborg Pharma A 238

Først samlede vi brochurer og reklamer for at kategorisere og kortlægge de veje, branchen går rent visuelt i sin storytelling. Jeg anbragte dem i en -

ApoVifte 238

"vifte".  Formålet var ikke at kopiere andre virksomheder, men bedre at kunne navigere i det hav af forestillinger og klicheer, som markedet flyder med.

ApoButik238

Vi gik ud i butikkerne; studerede emballage og fik storytelling direkte fra de ekspedienter, som er uddannet til at levere den.

Apo emballage 238

Undervejs skabte jeg emballage og billeder, som ikke skulle bruges til andet end at fascilitere virksomhedens egen kreative proces og visualisere deres tanker:

Apo bjørneklo 238

100% organic. Hudplejemidlernes billed-univers er præget af en nærmest religiøs tro på organiske og økologiske. Men desværre er natur ikke altid uskadeligt.

FaabPharmSten238

Vi udstillede vores samarbejde på "Stjerneskibet" i Odense. Her: direktør Sten Grønved Nielsen under vores performance ved ferniseringen.

ApoCremebillede 238

""Nu er der vel ikke noget i”- siger mange kunder, mens de køber hudpleje-midler for 100vis af kroner”, fortalte en mandlig ekspedient i Magasin’s -

Apo CremebilledeB 238

kosmetikafdeling med et glimt i øjet: ”For 10 år siden solgte vi produkterne på hvilke virksomme stoffer, der var i. Nu sælger vi dem på, hvad der IKKE er i!”

ApoIkkeNogtet i 238

Ekspedientens udtalelse inspirerede også til denne installation med 100 tomme tuber.

Apo Cut the crap 238

Til sidst opsummerede jeg essensen i Faaborg Pharma's proces i dette foto.